Crystal Mountain

01/26/2023
Ondanks de late aankomst in het hotel vannacht gaat de wekker alweer vroeg af om nog een ontbijt te kunnen genieten voordat we twee kleine parkjes in de buurt gaan bezoeken. Er zijn wat mensen niet erg tevreden met hun kamer maar ik heb prima geslapen. Een stuk rustiger dan het vorige hotel in ieder geval.

Als eerste rijden we naar Crystal Mountain, een echt klein parkje tegen de bergwand nabij Swanson. Er is een kleine achtbaan, Speedy Gonzales Roller Coaster (#1355) en ik denk niet dat er hier zo\'n rij voor heeft gestaan als vandaag. Omdat er slechts 1 volwassene per coach is toegestaan gaat het even duren voordat we allemaal een keer aan de beurt zijn geweest, zeker omdat de trein niet anders kan dan 3 rondjes te maken.

Tegenover de achtbaan is de traktorrit. De baan is nog redelijk lang maar er is niet veel te zien onderweg. De attractie kan wel wat liefde gebruiken lijkt het.

De enige andere attractie buiten is een treinrit, met wat eigenlijk geen trein is. Daarnaast is Crystal Mountain een soort kinderboerderij met geiten, varkens, een paar schapen, veel lama\'s, pauwen en emoes.

Ook is er een overdekte hal met een paar kleine draaimolens en glijbanen. Ze hebben er prima koffie terwijl we wachten om verder naar het volgende park te gaan. Dit parkje is duidelijk voor basisschool kinderen bedoeld. Voor ons had een uurtje hier ook wel voldoende geweest.

Rainbow's End

01/26/2023
Het is een uurtje rijden naar het volgende park. Rainbow\'s End is aanzienlijk groter dan het vorige park en er is veel te doen. Gelukkig is het hier niet abnormaal druk, gewoon een gezellige hoeveelheid bezoekers.

Hoewel we aan het einde van de dag een ERS hebben op Corkscrew Coaster (#1356) gaan we toch als eerste naar deze achtbaan. Er is een rij van 10 minuten, goed om nog wat foto\'s te maken. Een achtbaan van Arrow Dynamics uit 1986 kan behoorlijk pijnlijk zijn maar gelukkig geldt dat niet voor deze Corkscrew Coaster. Er zijn maar twee plekjes in de baan waar een klein knikje zit en die zijn goed op te vangen.

Gold Rush (#1357) is een door het park zelf gebouwde mine train coaster van 1995. De wachtrij is al leuk aangekleed maar de rit zelf is enorm verrassend. In het eerste deel lijkt in eerste instantie maar weinig hoogteverschil te zitten maar later volgt een flinke lifthill en gaat de track nog een tijdje door. Onderweg is er van alles te zien en de combinatie met Enchanted Forest werkt erg goed. Super leuk gedaan.

De kiddiecoaster is pas vanaf 3 uur beschikbaar voor de club dus een mooi moment om de lunch tot ons te nemen. Er is voor de groep een apart gebied gereserveerd en daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt.

Choco Express (#1358) is een dubbele helix achtbaantje en ook deze is bijzonder soepel. De attracties in dit park moeten wel goed onderhouden worden want ze zijn stuk voor stuk erg prettig. Met de kinderachtbaan achter de rug hebben we alle vaste achtbanen van Nieuw Zeeland gehad.

Scott en Stefan doen de 360 graden gyro swing, waar we er op deze trip al,een aantal van hebben gezien. Stratosfear als ik vandaag maar even over. Er is ook een minder extreem programma beschikbaar maar die stelt wel weer erg weinig voor. Tegenover de Statosfear is een 3D shooter die we ook meteen meepakken. Met een hoogste score van 20.700 punten haal ik per ongeluk de beste prestatie van de 24 spelers.

De eerder genoemde Enchanted Forest lopen we onderweg naar Corkscrew ook binnen. We horen van de anderen alleen maar goede commentaren. Dat blijkt helemaal terecht want de log flume is niet alleen een stuk langer dan verwacht, het is ook nog erg mooi gethematiseerd met een niet al te natte plons aan het einde.

Als laatste, terwijl de ERS al begint, pakken we Invader ook nog even mee, de grote versie van een Disk-O. Altijd lekker om even uit te waaien, al is het klimaat hier veel prettiger dan dat van Queensland.

Bij de ERS op Corkscrew is het niet erg druk. Voor sommigen van de groep is de achtbaan misschien toch iets teveel na een paar ritjes. Zelf heb ik geen last en binnen no-time heb ik 7 ritjes achter elkaar gemaakt.

Na een laatste groepsfoto zit het bezoek aan het park erop. Rainbow\'s End is een veel beter park dan vooraf ingeschat en absoluut een van de beste parken van de hele trip. Niet de grootste en snelste achtbanen maar wel een veel betere sfeer en het voelt een stuk prettiger hier.

De groep vertrekt morgen naar Rotorua, waar verder geen achtbanen zijn maar wel andersoortig vermaak. De weersverwachting is echter zeer slecht met heel veel regen. Daarbij zou ik de volgende ochtend om 4 uur in de bus moeten zitten om op tijd op het vliegveld te zijn. Daarom besluit ik morgen in Auckland te blijven en een dagje rust te pakken.